Požadavky na vědomosti a dovednosti z českého jazyka a literatury, které mohou být ověřovány v rámci jednotné přijímací zkoušky na osmiletá gymnázia:
1. Pravidla českého pravopisu
- ovládá lexikální pravopis,
- ovládá základy pravopisu morfologického (koncovky podstatných jmen a přídavných jmen tvrdých a měkkých),
- ovládá základy pravopisu syntaktického (shoda přísudku s podmětem, psaní čárek v jednoduchých souvětích).
2. Slovní zásoba, tvoření slov
- postihne význam pojmenování v daném kontextu,
- postihne význam známých přísloví, rčení, pořekadel, pranostik, doplní jejich chybějící část,
- porovná významy pojmenování, rozliší slova významově nadřazená, podřazená, souřadná,
- rozliší slova jednoznačná a mnohoznačná,
- přiřadí k vybraným pojmenováním synonyma (slova souznačná) a antonyma (slova opačného významu),
- rozezná slova citově zabarvená a zdrobněliny,
- rozliší spisovné a nespisovné tvary slov, nahradí slovo nespisovné slovem spisovným,
- rozezná slova příbuzná,
- rozliší slovo, slabiku, hlásku (samohlásku, souhlásku, dvojhlásku),
- orientuje se ve stavbě jednoduchých slov (kořen, část předponová a příponová, koncovka).
3. Skladba věty
- rozliší věty podle postoje mluvčího, správně zaznamená interpunkci na konci věty,
- rozliší větu jednoduchou a souvětí, upraví větu jednoduchou na souvětí a naopak,
- určí základní skladební dvojici (rozliší podmět holý a rozvitý, podmět vyjádřený, nevyjádřený a několikanásobný),
- užívá vhodné spojovací výrazy, nahradí spojovací výraz v souvětí tak, aby smysl zůstal zachován,
- přiřadí větný vzorec konkrétnímu větnému celku,
- rozpozná větu uvozovací, rozliší řeč přímou a nepřímou.
4. Tvarosloví
- určí ohebné i neohebné slovní druhy (s výjimkou částic);
- určí pád, číslo, rod a vzor podstatných jmen,
- určí druh a vzor přídavných jmen,
- určí mluvnické kategorie sloves (osoba, číslo, způsob, čas),
- vyhledá složené tvary slovesa.
5. Porozumění textu
- prokáže porozumění textu včetně nepísmenných typů textu (tabulka, graf aj.),
- vystihne nadpis textu na základě hlavní myšlenky textu,
- rozliší podstatné informace od nepodstatných,
- nalezne v krátkém textu klíčová slova a obsahové jádro sdělení,
- posoudí úplnost či neúplnost jednoduchého sdělení,
- porovná informace ze dvou zdrojů,
- rozliší fakta a domněnky,
- rozezná manipulativní prvky v reklamě nebo inzerci.
6. Slohová výchova
- seřadí ilustrace podle dějové posloupnosti,
- uspořádá jednoduchý text podle textové návaznosti,
- odhadne pokračování textu nebo doplní jeho předcházející část,
- rozezná základní slohové útvary a žánry (blahopřání, dopis, dotazník, inzerát, návod k použití, oznámení, popis děje, popis pracovního postupu, popis předmětu, pozvánka, přihláška, vypravování, vzkaz, zpráva),
- postihne vhodnost či nevhodnost užití jazykových prostředků (spisovných a nespisovných) vzhledem ke komunikační situaci.
7. Literární výchova
- používá elementární literární pojmy při jednoduchém rozboru literárních textů (próza, poezie, drama, verš, rým, přirovnání),
- rozezná základní literární žánry (bajka, báseň, hádanka, komiks, pohádka, pověst, povídka, rozpočítadlo, říkanka),
- rozliší literaturu uměleckou a věcnou,
- rozliší umělecký text od neuměleckého, rozezná různé typy neuměleckých textů (publicistický text, populárně naučný text, slovník, encyklopedie).